Vätgas har stor potential som fossilfritt drivmedel men för att få genomslag behöver tekniken utvecklas och flera utmaningar lösas. I en studie finansierad av Trafikverkets forskningssatsning Triple F ska IVL tillsammans med projektpartners undersöka vad det finns för förutsättningarna för den tunga trafiken att ställa om till vätgas.
Rådet har antagit sin ståndpunkt (allmän riktlinje) om förslaget till förordning om typgodkännande av motorfordon och motorer samt av system, komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för sådana fordon, med avseende på utsläpp och batteriers hållbarhet, också kallad Euro 7. Den nya förordningen, som för första gången omfattar personbilar, lätta lastbilar och tunga fordon i en enda rättsakt, syftar till att fastställa lämpligare regler för fordonsutsläpp och ytterligare minska utsläppen av luftföroreningar från vägtransporter.
Naturvårdsverket har redovisat en kunskapssammanställning om elektrifieringen av transporter på uppdrag av regeringen. Miljöeffekterna är både positiva och negativa.
Sverige har den 17 november 2022 antagit flera internationella deklarationer om elektrifiering av transporter på klimatmötet COP27. Deklarationerna ska påskynda den globala elektrifieringen av transporter.
Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Därför avskaffas klimatbonusen. Det innebär att den som köper eller beställer en klimatbonusbil efter den 8 november 2022 inte kommer erhålla klimatbonus.